Kohtaamisia Ole Halénin kanssa
Tämän kirjoituksen aiheena on Mr. Kitara eli Ole Halén (1944-2013). Tutustuin Oleen, kun olin töissä Tikkurilan kirjaston musiikkiosastolla. Hyvin nopeasti minulle tuli selväksi, että tämä nuotteja ja DVD-levyjä myymään tullut mies oli enemmän kuin myyntimies. Toisaalta hyvät jutut käyvät aina kaupaksi ja niitähän Olella riitti. Myyntimiehen rooli oli toki yksi puoli Olen persoonaa. Muusikkous oli toinen puoli, jos ihmistä pitää ahtaasti määritellä hänen työrooliensa puitteissa. Sain innoituksen tämän kirjoituksen tekemiseen, kun löysin Olesta vanhan valokuvan, jossa hän soittaa rakennussarjasta tekemääni Stratocaster-kopiota. Kuva on otettu keväällä 2011. Olin käymässä Olen kotona Sipoossa. Olin käynyt hänen luonaan kerran aikaisemminkin syksyllä 2010, kun Heikki Poroila teki Intervalliin Olesta haastattelun. Lähdin Heikille mukaan autokuskiksi. Linkki tähän haastatteluun löytyy tämän kirjoituksen lopusta.
Kirjastojen
kokoelmien kannalta Ole Halén oli vastuunsa tuntenut kauppias. Hänellä oli
näkemystä siitä mitä kokoelmiin kannatti hankkia, eli minkälaiset teokset lähtisivät
lainaan. Toisaalta Olella oli tarjota myös yllätyksiä, joita voisi ainakin
kokeilla, jos asiakkaat olisivat niistä kiinnostuneita. Yleensä kiinnostusta
löytyi. Oman soittimensa kitaran lisäksi Ole kyllä tunsi muutakin musiikkia
laajasti. Joskus saatoin ihmetellä jonkin nuotin korkeaa hintaa. Tällöin Ole
asettui hetkeksi ostajan puolelle pöytää todeten:
Joo, mä itsekin vähän ihmettelin,
että miten ne pitää tuossa noin korkeaa hintaa.
Ilmeisesti
Ole tarkoitti ”niillä” yhdysvaltalaisia musiikkikustantajia, joiden tuotteiden
edustuksen yksinoikeus hänellä oli ja joita hän kirjastoille suoraan myi. Ymmärsin
rivien välistä, että tämä yksinoikeus myös närästi osaa suurempia
suomalaistoimijoita, jotka mielellään olisivat ottaneet samat tuotteet
edustettavakseen. Nuottien ja muiden musiikkikirjastoihin hankittavien
tuotteiden ostajan näkökulmasta Olen kaltainen myyjä oli ihan jotain muuta,
kuin kasvottoman ja tylsän verkkokaupan hankintaportaalin käyttäminen. Oikeastaan Olen kohtaaminen aineiston
valintahetkellä oli aina elämys, koska siinä yhdistyi kokemus ja näkemys. Ihmisenä
hän oli helposti lähestyttävä. Hyväntuulisuus oli tarttuvaa. Ole sai ihmiset
innostumaan erilaisista aiheista. Esimerkiksi, kun hän kertoi Euroopan
matkoillaan arkistoista, kirjastoista ja museoista löytämistään kitaralle ja
luutulle kirjoitetuista teoksista. Ymmärtääkseni hänen tavoitteenaan oli tehdä
näistä löydöistä omia sovituksia julkaistavaksi. Valitettavasti tämä työ jäi kesken,
kun paha tauti vei miehen ennenaikaisesti. Kun näin Olen viimeisen kerran hän
piti lakkia päässään. Sädehoito oli vienyt hiukset, mutta ei hyväntuulisuutta.
Omien
havaintojeni mukaan Ole Halén ei arvottanut musiikkia sen mukaan, oliko kyse
klassisesta tai jostain muusta. Tämä puoli tulee oikeastaan hyvin esille hänen
Heikki Poroilalle antamassaan haastattelussa.
Chet Atkins on ollut mulle esikuva
siistin soittotekniikan ja omaperäisen hallinnan mestarina. Se ei ole pelkkää
nuottien hallintaa, vaan musiikki tulee selkäytimestä ja sen kuulee. Se on se
mihin itsekin haluaisin päästä. Improvisoin itsekin mielelläni, vaikka soitan
tuttuja kappaleita. Toisaalta arvostan suuresti klassisten kitaristien hienoja
sovituksia ja eteläamerikkalaista kitaramusiikkia, joka on saanut paljon
vaikutteita eurooppalaisesta taidemusiikista. Siinähän on usein paljon
romantiikan vaikutteita, Chopinia ja muuta, mutta sitten on se oma rytmiikka,
joka tekee musiikista omalaatuista. Renessanssin ajan musiikki on minulle
enemmän improvisaatiota kuin nuotinlukua, John Dowland on aika lähellä bluesia.
Sen ajan musiikki perustuu soittamisen ilolle.
Lisää
Ole Halénin ajatuksia löydät Heikki Poroilan tekemästä haastattelusta. Alla
linkki tuohon haastatteluun.
https://www.musiikkikirjastot.fi/app/uploads/2021/10/Intervalli_2010_4_3.pdf
Kommentit
Lähetä kommentti