Musiikkikirjastoista
Säveltäjä Seppo Nummi (1932-81) kuuluu suomalaisen musiikkielämän tärkeimpiin vaikuttajiin. Pian ylioppilaaksi tulon jälkeen hän pääsi kirjastoharjoittelijaksi Helsingin Käpylän kirjastoon. Saksalaisten esikuvien mukaan hän alkoi kehitellä ajatusta suomalaisista musiikkikirjastoista. Nummella oli jopa arkkitehtonisia visioita siitä, millaisiksi musiikkikirjastot tulisi suunnitella. Kalevi Ahon mukaan Nummi kertoi ajatuksistaan Aarne Erville, joka alkoi suunnitella Töölön kirjastoa. Musiikkikirjastoon eivät kuuluneet ainoastaan äänilevy- ja musiikkikirjaskokoelmat, vaan kirjastoissa tuli olla asiakkaille tarjolla esitelmin alustettuja kirjastokonserttisarjoja, joissa musiikki soi joko äänitteiltä tai elävinä esityksinä. Nummen ajatusten mukaan, jos kirjastossa ei ole erillistä musiikkikokoelmaa tai osastoa, ei voisi käyttää edes kirjaston nimeä. Nummi perusti Erkki Länsiön kanssa Musiikkikirjastoseuran vuonna 1954. Vuosina 1956-61 hän toimi Sibelius-Akatemian kirjastonhoitajana.
Osa
varttuneemmista kirjaston käyttäjistä saattaa vielä muistaa ajan, jolloin yleisistä
kirjastoista ei saanut vielä lainata äänilevyjä kotiin. Kun lainaaminen tuli
1980-luvulla mahdolliseksi, äänitteiden lainaaminen toimi kirjastoille
sisäänheittotuotteina. Tähän seikkaan viittasi usein myös kollegani Heikki
Poroila Tikkurilan musiikkiosastolta. Samaan hengenvetoon hän jatkoi, että
siinä vaiheessa, kun levyjen lainaaminen ei enää näkynyt merkittävästi
lainausluvuissa, osa kirjastojen johtajista oli valmis leikkaamaan musiikkikirjastotoimintaan
myönnetyistä määrärahoista. Valitettavasti itsellänikin on tästä kokemusta
siltä ajalta, kun olin töissä Tikkurilassa. Väheksyvästä suhtautumisesta ja
kollegoiden ajoittain peitellystä, ajoittain avoimen vihamielisestä suhtautumisesta
musiikkikirjastotoimintaan voisi kirjoittaa pitempäänkin. Merkittävämpää on
kuitenkin se, miten asiakkaat kokevat heille tarjottavat
musiikkikirjastopalvelut.
Kun
tulin Tikkurilan kirjaston musiikkiosaston esihenkilöksi, edeltäjäni Heikki Poroila siirtyi
Tikkurilan kellariin hoitamaan Musiikkivarastoa, jonka ylläpitoon tarvitut
varat tulivat Opetusministeriöltä. Astuin isoihin saappaisiin
Lahden konservatorion kirjastosta. Miten hyvin onnistuin nuo saappaat edeltäjäni
jälkeen täyttämään, on muiden arvioitava. Tuota asetelmaa kuvastaa hyvin
sanonta, että suurten tammien alla ei pistokkaita kasva. Oli toki tiettyjä
juttuja, joita Tikkurilassa ei aikaisemmin ollut tehty. Parhaimmillaan
kirjastotyössä pääsee olemaan apuna, kun ihmisillä tapahtuu omassa elämässä
isoja asioita. Musiikkikirjastotyössä pääsee muun muassa antamaan asiakkaille vinkkejä,
millaista musiikkia voisi valita esimerkiksi ristiäisiin, häihin tai hautajaisiin.
Nämä ovat hyvin herkkiä tilanteita asiakkaille, joten hyvät neuvot olivat
tarpeen. Monesti tutut ammattimuusikot antoivat hienoja vinkkejä, kun mietin noita asiakkaiden esittämiä toiveita. Kun oma
tietämys loppuu, on hyvä tietää keneltä kysyä. Tämä pätee myös kirjastoaineiston
hankintoihin. Asiakkaat ovat monesti myös todella hyviä asiantuntijoita. Heiltä
tuleekin hyviä hankintaehdotuksia.
Liitän
tämän kirjoituksen yhteyteen kuvan tilanteesta, jota voi pitää tyytyväisten
asiakkaiden kiitoksena palvelua kohtaan. Kun Tikkurilan kirjasto täytti 25
vuotta, merkkivuotta juhlistettiin erilaisin yleisötapahtumin. Musiikkiosaston
pitkäaikainen asiakas toi paikalle oman bändinsä soittamaan. Kysyin, millainen
palkkio olisi heille kohtuullinen. Pullakahvit riittivät. Kirjaston johdolta ei
herunut rahaa kahvitusta varten, joten vein soittajat kirjaston kahvilaan ja
pyysin heitä valitsemaan, mitä halusivat ottaa. Kun soittajat tajusivat, että kahvitus
olisi mennyt minun piikkiini, he ilmoittivat tyytyvänsä pelkkään kahviin ilman
särvintä. Ei olisi ollut isosta summasta kyse, mutta soittajat osoittivat myötätuntoa.
Tikkurilan
kirjastoa ja Salon pääkirjastoa yhdistää se, että molemmissa rakennuksissa on
myös paikallisen musiikkiopiston toimintaa. Monesti opettajat tuovat lukuvuosien
alussa oppilaansa tutustumaan kirjaston kokoelmaan näyttämällä melkein kädestä
pitäen, mistä löytyy opintojen kannalta sopivaa laulettavaa ja soitettavaa. Pienimpien
oppilaiden vanhemmille kirjastot ovat hyviä paikkoja odottaa lasten
soittotuntien aikana. Musiikkikirjastoista voisi kirjoittaa pitempäänkin, mutta
loppuhenkosena totean, että musiikkikirjastojen toiminta on paljon muutakin
kuin cd-levyjen lainaamista. Hieman hymyilyttäviä asiakaspalveluhetkiä ovat
tilanteet, kun asiakkaalle etsitään materiaalia ja jompikumpi laulaa tai
viheltää etsittävää kappaletta. Nuotinlukutaidosta on näissä tilanteissa
hyötyä. Varsinkin jos pystyy prima vista hyräilemään tai viheltämään nuoteista
samalla, kun asiakas odottaa puhelimessa linja auki.
Hannu Töyrin bändi soittaa Tikkurilan kirjaston 25-vuotisjuhlissa.
Kirjallisuus:
Nummi,
Seppo: Arktinen sinfoniaviha: Valittuja kulttuuripoliittisia esseitä ja
polemiikkeja. (Toim. Kalevi Aho). Suomalaisten säveltäjien kirjoituksia VI. Suomalaisen
musiikin julkistamiseura ry. Gaudeamus: Helsinki 1994.
Kommentit
Lähetä kommentti