Klaneetti soikoon
Tämän kirjoituksen aiheena on kansanmusiikissa käytetty klarinetti. Soittimesta käytetään muun muassa Aleksis Kiven teoksissa myös kansanomaista nimitystä klaneetti. Tämän vuoksi olen ottanut kirjoitukseeni esimerkkejä Nummisuutareista sekä Seitsemästä veljeksestä. Muita käyttämiäni lähteitä ovat muun muassa Paavo Helistön klarinetin käyttöä suomalaisessa kansanmusiikissa koskeva tutkimus sekä ennen tätä teosta ilmestynyt klarinetisteja varten tehty kansansävelmien kokoelma.
Klarinetin kehitysvaiheita
Helistön
mukaan nykyisen klarinettimme syntyvaiheet ovat monessakin suhteessa epäselvät.
Monissa tietokirjoissa esitetään nürnbergiläisen soitinrakentaja Johann
Christoph Dennerin keksineen klarinetin 1700-luvun alussa. Väite on Helistön
mukaan suurin piirtein tosi. J. C. Denner oli Saksan tunnetuimpia
soitinrakentajia, joka kahden poikansa kanssa teki ja kehitti muun muassa
pommereita, oboeita, fagotteja, nokkahuiluja ja klarinettien edeltäjiä. Tärkein
näistä edeltäjistä oli soitin, josta Saksassakin käytettiin nimitystä
chalumeau. Tämä instrumentti muistutti ulkonäöltään nokkahuilua, mutta
suukappale oli samanlainen kuin nykyisessä klarinetissa. Soittimen sisäpuolen
poraus oli klarinetin tapaan lieriönmuotoinen. Chalumeauta soitettiin vain
alimmassa rekisterissä ja soitettavissa oleva ääniala oli vain puolitoista
oktaavia. Chalumeaun suurin ero
klarinettiin verrattuna oli lehdykän asettaminen suukappaleen yläpuolelle
vasten ylähuulta. Toinen ero chalumeaun ja klarinetin välillä oli ääniala, joka
oli klarinetissa suurempi siihen lisätyn rekisteriläpän ansiosta. Klarinetin
kehityksen alkuvaiheissa chalumeaulla soitettiin matalat sävelet ja
klarinetilla soitettiin ylempiä ääniä. Klarinetin nimi tarkoittaa äänensä
mukaisesti pientä trumpettia (clarino+etto). Klarinettien kehittymisen myötä
chalumeaut jäivät käytöstä. Aluksi klarinetissa oli vain kaksi kosketinta.
Klassismin ajan säveltäjä Mozart (1756-1791) piti klarinetin äänestä ja
kirjoitti sille paljon musiikkia. Mozartin aikaan klarinetissa oli mahdollisesti
kahdeksan sormireikää ja viisi kosketinta.
Klarinetin
kehityksessä tapahtui suuri harppaus, kun vuonna 1821 venäläissyntyinen Ivan
Mueller kehitti uudenlaisen läppämekanismin. Hän lisäsi koskettimistoon
kalannahkaiset tyynyt, jotka aikaisempiin koneistoihin verrattuna
ilmatiiviimpiä. Samalla koskettimien määrää voitiin lisätä. Klarinettiin
saatiin yhteensä seitsemän sormenreikää ja kolmetoista kosketinta. Nyt
klarinettia voitiin soittaa kaikissa sävellajeissa. Vuonna 1839 Hyacinth Klosé
esitteli uudenlaisen klarinetin, jota oli mahdollista soittaa aikaisempaa
yksinkertaisimmilla sormituksilla. Klosén inspiraationa toimi Theobald Boehmin
huilulle luoma järjestelmä ja hän jopa nimesi sormitusjärjestelmän Boehmin
mukaan. Boehm-järjestelmästä on sittemmin tullut standardi kaikkialla muualla
paitsi Saksassa ja Itävallassa, joissa käytetään edelleen Mueller-klarinettiin
pohjautuvia soittimia, joissa käytetään Oehler-järjestelmän sormituksia.
Kansanmusiikin klarinetti
kirjallisuudessa
Kansalliskirjailijamme Aleksis
Kiven tuotannossa on kiinnostavaa, kuinka hän tulee kertoneeksi teoksissaan
omasta ajastaan ja asuinympäristöstään. Seitsemän veljestä -romaania pidetään
yhtenä suomalaisen kirjallisuuden suurimmista merkkiteoksista. Se ilmestyi
keväällä 1870 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Novellikirjasto-sarjassa neljän
vihon painoksena. Romaanijulkaisu ilmestyi vasta vuonna 1873.[1] Romaanin toisessa luvussa
mainitaan muun muassa ”Kiikalan lasimies”, jolla on todennäköisesti viitattu
maaseudulla kulkeneeseen Kiikalan Johannislundissa valmistettuja tuotteita
myyneeseen kulkukauppiaaseen. Kiven vuonna 1864 kirjoittamassa
näytelmässä Nummisuutarit kirjailija kuvaa omia kotiseutuaan
Nurmijärveä.
Tämän kirjoituksen aiheen kannalta
Nurmijärven tekee kiinnostavaksi se, että paikkakunnalla on soitettu
klarinettia jo 1780-luvulta alkaen. Tämä johtui siellä majapaikkaansa
pitäneistä Viaporin sotilassoittajista. Säveltäjä Bernhard Henrik Crusell sai
Nurmijärvellä ensikosketuksensa klarinettiin ja 1800-luvun pelimannit olivat
Kiven teosten klarinetistien Kissalan Aapelin ja kraatari Antreksen esikuvina.
Seitsemässä veljeksessä klarinetin soittoa veljekset kuvaavat seuraavasti:
Eero: Kuulkaas Kissalan Aapelin
klaneettia.
Juhani: Ihanata!
Timo: Soi kuin pää-enkelin pasuuna.
Juhani: Koska taivaan sotajoukko
ekseeraa ja marssii että poro priiskuu. Ihanata!
Timo: Suuri lurjus ja hunsvotti hän
on; kävelee pitkin kyliä klaneetti kädessä, tekee pii’oille lapsia ja elää
vanhan äitinsä niskoilla. Uuspeili koko mies.
Suomalaisen kansanklarinetin
vaiheita tutkineen Paavo Helistön mukaan klarinetinsoiton kansanomaisen käytön
kannalta 1700-luvun loppu ja 1800-luvun alku ovat aikaa, josta on säilynyt
erittäin vähän dokumentoitua aineistoa. Hän toteaa, että klarinetti nousi
viulun rinnalle 1800-luvun alussa. Kun yksittäisen viulun ääni saattoi hukkua
tanssin metelissä, ei klarinettia aivan pieni häly kätkenytkään alleen.
Klarinetin ”kiljuvaan” tai ”kirkuvaan” ääneen viittaavat myös monet kirjalliset
lähteet, kuten kuvaukset Nummisuutarien kraatari Antreksesta tai
Kissalan Aapelista Seitsemässä veljeksessä. Nummisuutareissa
olevan kuvauksen mukaan kraatarin ”klanetti pauhaa” hänen soittaessaan Porin-marssia.
Todennäköisesti kansanpelimannien ohjelmistoon on 1800-luvulla kuulunut Porilaisten
marssin mukaelmien soittaminen. Tähän viittaa Paavo Helistön toimittamasta
kokoelmasta Klaneetti: kansansävelmiä klarinetilla löytyvä marssin
mukaelma. Se on peräisin Sibelius-museon hallussa olevasta 1800-luvun
alkupuolelle ajoitetusta kirjasta, josta on käytetty nimiä Notenbuch für
Clarinette tai A. H. Sjöblomin nuottikirja.
Helistön mukaan kansanmusiikissa
käytettävän klarinetin äänen ei tule olla läpitunkeva ja ruma, mutta toisaalta
sen pehmeyttä ei tule liioitella. Hän jatkaa aiheesta toteamalla, kuinka Eino
Hänninen, Riskun pelimannin pitkäaikainen klarinetinsoittaja sanoo juuri oikeat
sanat klarinetin äänestä.
Mielestäni klarinettia
ei saanut soittaa räikyen eikä kiljuen. Klarinetin oli laulettava iloisesti,
luriteltava huoletta ja joskus, kuin viuluja kiusoitellen hihkaistava kärkeen,
esimerkiksi marsseissa tai polkissa.
Helistön mukaan kansanklarinetin
kultakautena voidaan pitää vuosien 1850-1920 välistä ajanjaksoa. Tältä ajalta
löytyy Forssan, Jokioisten, Someron ja Tammelan alueilta mainintoja useista
kansanklarinetisteista. Klarinetti oli yleinen hääsoitin eteläisessä ja
läntisessä Suomessa. Mitään varsinaista suurta loistokautta sillä ei kuitenkaan
ollut. Klarinetti tunnettiin, mutta viulua se ei koskaan ylittänyt ainakaan
lukumääräisesti. Monet 1800-luvun soittajat hallitsivat sekä viulun että
klarinetin. Helistö toteaa, että joitakin harvoja tietoja on kahden
klarinettipelimannin yhteisistä hääsoitoista, tosin toinen heistä on saattanut
soittaa välillä viulua. Forssan seudulta on peräisin toteamus, että viulun
virittäminen yhteen klarinetin kanssa tuotti vaikeuksia.
Helistön mukaan suomalaiset
pelimannit pyrkivät hankkimaan itselleen tavalla tai toisella ns. Dennerin
klarinetin tai käsistään taitavan kansamiehen tekemän kopion siitä. Nuoret
pelimannit saattoivat vielä tyytyä puhaltamaan mäntypilliä, mutta taitojen
karttuessa ja soittoympäristön muuttuessa vaativammaksi hänen piti saada
soitettavakseen parempi soitin.
Klarinetin Suomeen tulon jälkeen
sotilassoittajat olivat kansanpelimanneille lähes ainoat mahdolliset
vaikutteiden antajat siitä, miten soitinta soitettiin ja millainen soittimen
tulisi olla. Sotilaan loppuunsoittama pilli kelpasi rakentajalle malliksi.
Siitä sai kopioitua mittasuhteet, sormireikien paikat ja läppien muodot. Viisiläppäisen
klarinetin valmistaminen oli helpompaa kuin viulun. Teknisiä ongelmia toki oli.
Läpät, jouset, läppien akselit ja läppien kiinnitys, mutta mallia sai
ammattirakentajan valmistamasta soittimesta.
Puuseppämestari Carl Malinin kirje
Adolf Lindebergille
Isoäitini isoisän Adolf Lindebergin
ystäviin kuului Mustialan maanviljelysopiston ensimmäinen puuseppämestari Carl
Malin. Puuseppämestarin (verkmästare) tehtäviin kuului voutioppilaiden ja
puuseppäoppilaiden ohjaaminen maanviljelystyövälineiden valmistuksessa. Sen
lisäksi hän huolehti opiston oman kaluston ja myytävien
maanviljelystyövälineiden puutöistä. Puuseppämestari osallistui usein
rakennustöihinkin. Tuorlahden kirjoittamassa Mustialan satavuotishistoriassa
kerrotaan, että Carl Malin osasi tehdä myös maalarin ja muurarin töitä. Lisäksi
hän konstruoi myös puimakoneen. Malin toimi puuseppämestarin tehtävässä
vuodesta 1840 aina vuonna 1848 tapahtuneeseen kuolemaansa asti. Carl Malinin
Adolf Lindebergille kirjoittamia kirjeitä on säilynyt kolme kappaletta.
Ensimmäinen niistä on kirjoitettu vuoden 1846 heinäkuussa. Tuolloin Lindeberg
on asunut Liesjärven Joensuun uudistalon Jussilan torpassa.[2]
Maanviljelys opistosta
se 4as päivä Heinä kusa 1846.
Hyvä ystävä Lindeberg
muutamalla radilla saan
minä teitä tervehtää ja tietä anda että minä voin hyvin jumalan kitos ja
toivotan teitillen sittä samaa ja minä pyydän jos mahdollinen olis että
lainaisitte Glarinetine minullen. Minun veljeni poika pyytää minua tekeen
hänellen b. Glarinetin niin minä pyytäsin että te lähetäsitte sen minulen jos
jollagin lailla saisiten kulkeen
Ei mitään muuta van
paljon terveisiä ja voikaa hyvin
toivotan minä teidän
ystävänne
Carl Malin
Valitettavasti käytettävissä
olevista lähteistä ei käy ilmi minkälaisesta Lindebergin ja Malinin välisessä
kirjeenvaihdossa mainitussa soittimesta on kyse. Kyseessä on voinut olla kenties
kaksi- tai kolmiläppäinen soitin. Nykyisin eniten käytetty Böhmin klarinetti
patentoitiin Ranskassa vuonna 1844, joten tuskin ainakaan tästä soittimesta on
ollut kyse. Meidän on helppo uskoa, että puuseppämestari Carl Malin olisi ollut
näitä edellä mainittuja taitavia rakentajia, joille klarinetin valmistaminen
mallia apunaan käyttäen ei tuottanut vaikeuksia. Valitettavasti käytettävissä
olevista lähteistä ei käy ilmi, lainasiko Lindeberg klarinettinsa Malinille ja
valmistiko tämä veljenpojalleen oman soittimen. Muissa Malinin Lindebergille
lähettämissä kirjeissä ei käsitellä klarinettia.
Kansanpelimannien klarinetteja
Lounais-Hämeen museon kokoelmissa
Mikäli vanhat kansanklarinetistien
käyttämät soittimet kiinnostavat, niin Forssan Lounais-Hämeen museon
kokoelmista löytyy kaksi varsin mielenkiintoista klarinettia. Ensimmäinen
niistä, soitin nro. 1574, on kuulunut Tammelan Susikkaan kylästä kotoisin olleelle
hääpelimanni Vesterille. Soittimen on lahjoittanut museoon maanviljelijä Kalle
Kaleva vuonna 1930. Tämä klarinetti on tehdastekoinen. Siinä on kuusi läppää ja
se on c-vireinen. Suukappale on vanhaa, kapeaa mallia, pituudeltaan 5,7 cm.
Putken pituus ilman suukappaletta on 52 cm. Toinen klarinetti, nro. 3641 on
kuulunut Väinö Aarniolle (1877-1943). Se on myös mustasta puusta valmistettu ja
c-vireinen. Malliltaan se on saksalaista tyyppiä. Soitin on valmistettu
Erfurtissa ja merkiltään C. Kruspe.
Soittimen omistanutta Väinö Aarniota Helistö kuvaa itseoppineeksi,
monipuoliseksi kansanmuusikoksi, joka soitti sekä viulua että klarinettia.
Aarnio on yksi niitä harvoja kansanklarinetisteja, joiden soitosta on
tallenteita SKS:n ja Tampereen yliopiston kokoelmissa.
'
Kirjallisuus
Haavisto, Juhani: Adolf Lindeberg –
Portaan tietäjä. Artikkeli teoksessa Toivo Vuorela & Matti Aaltonen (toim.)
Lounais-Hämeen Kotiseutu- ja Museoyhdistys. Vuosikirja 46 – 1977. Forssan
Kirjapaino OY: Forssa 1977. Sivut 57–70.
Helistö, Paavo (toim.): KLANEETTI –
kansansävelmiä klarinetilla- Kansanmusiikki-instituutin julkaisuja 17.
Kansanmusiikki-instituutti: Kaustinen 1985.
Helistö, Paavo: KLANEETTI:
Suomalaisen kansanklarinetin vaiheita. Kansanmusiikki-instituutin julkaisuja
27. Kansanmusiikki-instituutti: Kaustinen1988.
Kivi, Aleksis: Nummisuutarit.
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura: Helsinki 1999.
Kivi, Aleksis: Seitsemän veljestä.
7. painos. Gummerus: Helsinki 2007.
Tuorlahti, V: Mustiala 1840-1940.
100 vuotta maatalousopetusta. Forssan Kirjapaino: Forssa 1943.
Arkistolähteet
Puuseppämestari Carl Malinin kirje
Adolf Lindebergille 4. heinäkuuta 1846.
Adolf Lindbergin kokoelma. Inga
Anttilan museolle luovuttama aineisto. Forssan museo.
[1] Teosta pidetään
suomalaisen kirjallisuuden ja realistisen kansankuvauksen tienraivaajana. Kivi
aloitti teoksen kirjoittamisen 1860-luvun alkuvuosina ja kirjoitti sen ainakin
kolmeen kertaan. Tiettävästi yhtään käsikirjoitusta ei ole säilynyt. Seitsemän
veljestä oli ensimmäisiä suomenkielisiä romaaneita, mutta ei
yksiselitteisesti ensimmäinen, sillä Karl Jacob Gummeruksen Ylhäiset ja
alhaiset alkoi ilmestyä jatkokertomuksena jo aiemmin. Mikäli Seitsemässä
veljeksessä käytetty kieli tuntuu lukijasta vanhentuneelta ja
käsittämättömältä, kannattaa tutustua Juha Hurmeen 2021 tekemään
”suomennokseen”.

Kommentit
Lähetä kommentti