Elegia
Meillä on kotona ollut monta vuosikymmentä
Suuri toivelaulukirja 4. Sattumalta eräänä lokakuisena iltana huomasin
tässä samaisessa toivelaulukirjassa Edith Sohlströmin (1870–1934) Elegian.
En ollut koskaan aikaisemmin kiinnittänyt huomiota tähän kappaleeseen.
Säveltäjä ja sävellys olivat minulle ennestään tuntemattomia. Sävellyksen
esittelytekstissä sitä kuvaillaan toivelaulukirjassa porilaisen
voimistelunopettajan ja musiikin harrastajan säveltämäksi pianokappaleeksi,
jota on myöhemmin soitettu muun muassa sellosoolona. Ehkä tämä sellomaininta
kiinnitti huomioni. Kirjoitin joitain vuosia sitten erään panimomestarin ja
muusikon elämästä. Hänestä oli RUK:n kurssimatrikkelissa maininta, kuinka hän
tenorisaksofonilla soitti eräässä esityksessä sellon stemmaa. Minua kiinnosti
kokeilla soittaa tätä Sohlströmin Elegiaa sekä pianolla että
tenorisaksofonilla. Teos löytyy myös vuonna 2003 julkaistusta suomalaista
pianomusiikkia sisältävästä kokoelmasta. Kiinnostavaa on, että Sohlström on
kokoelman ainoa naissäveltäjä. Muut säveltäjät ovatkin kunnolla kanonisoituja
pylväspyhimyksiä:
Järnefelt, Kaski,
Kuula, Madetoja, Melartin, Merikanto, Palmgren, Sibelius…
Olin aikaisemmin ollut siinä
käsityksessä, että minulla on kirjahyllyssäni melko hyvät musiikin hakuteokset.
Jouduin sikäli pettymään, että yhdestäkään teoksesta en löytänyt sanaakaan
Edith Sohlströmistä. Lopulta apua löytyy Pirkko Moisalan ja Riitta Valkeilan
kirjasta Musiikin toinen sukupuoli: Naissäveltäjiä keskiajalta nykyaikaan.
Saamme tietää Sohlströmin olleen kirjailija ja säveltäjä, joka oli
varsinaiselta ammatiltaan voimistelunopettaja Porin tyttölyseosssa ja Privata
svenska flickskolanissa. Sohlströmin lapsuudenkodissa suhtauduttiin suopeasti
taiteisiin. Hän oppi soittamaan kitaraa ja pianoa. Sohltröm kirjoitti ruotsiksi
lasten- ja nuortenkirjoja nimimerkillä Vivan Holme. Lisäksi hän kirjoitti monia
liikunta-aiheisia opas- ja oppikirjoja. Julkaisuvuosien perusteella ilmeisesti
1910- ja 20-lukujen vuodet ovat olleet Sohltrömin kirjallisessa tuotannossa aktiivisinta
aikaa. Hänen sävellyksistään juuri tämä melodinen Elegia on jäänyt
elämään. Jos pohdimme, millaisessa yhteiskunnassa tuo sävellys syntyi, saamme siitä
viitteitä neliosaisen Suomen musiikin historian osasta Esittävä
säveltaide.
Pianolla oli dominoiva
ja jossain määrin ristiriitainen asema 1800-luvun soitinkulttuurissa: yhtäältä
se oli juhlituimpien soitinvirtuoosien instrumentti, toisaalta se oli
kotimusisoinnin lempisoitin. Tämä ääriasetelma oli sisäänrakennettuna pianon
esteettissosiaaliseen olemukseen jo sen synty- ja nousukaudella 1700-luvulla:
yhtäältä piano oli nousevan sivistysporvariston soitin, toisaalta
säveltäjä-pianistit loistivat virtuooseina. 1800-luku nosti pianon sitten
virtuoosien ja myöhemmin ”tulkitsijoiden” käsissä täysin uuteen merkitykseen.
Tämä sitaatti ei kuitenkaan
tyhjentävästi vastaa siihen, millaisessa ympäristössä porilaisen
kauppaneuvoksen tytär Edith Sohlström eli. Mistä hän sai virikkeitä
kirjoittamiseen ja säveltämiseen? Mitä todennäköisimmin musiikilla on ollut
merkittävä rooli perheessä. Hänen veljensä oli kuoronjohtaja, filosofian
kandidaatti ja varatuomari Gösta Sohlström (1849–1925), joka oli perustamassa
Muntra Musikanter -mieskuoroa ja toimi sen johtajana. Asianajajan työnsä ohella
hän johti myös Akademiska sångföreningiä ja Vapauden veljiä.
Kirjallisuus:
Moisala, Pirkko & Valkeila,
Riitta: Musiikin toinen sukupuoli: Naissäveltäjiä keskiajalta nykyaikaan.
Kirjayhtymä: Helsinki 1994.
Suomalaista toiveohjelmistoa
pianolle. Finnish Favourites for Piano. Fennica Gehrmann: Helsinki 2003.
Suomen musiikin historia: Esittävä
säveltaide. Martti Haapakoski, Anni Heino, Matti Huttunen, Hannu-Ilari Lampila
& Katri Maasalo (toim.). WSOY: Helsinki 2002.
Suuri Toivelaulukirja 4. Aapeli
Vuoristo (toim.). Fazer Musiikki: Helsinki 1988.
Kommentit
Lähetä kommentti