Kartanomusiikkia 1700-luvun Helsingistä
Helsingin kaupunginmuseon ja Metropolia Ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelman yhteistyönä valmistui vuonna 2009 aivan loistava äänilevy. Tällä levyllä kuultavat kappaleet pohjautuvat Borgå Gymnasiumin kirjastossa säilyneeseen, neiti Ulrica Elisabet Taubelle Degerön kartanossa joulukuun 29. päivänä vuonna 1767 omistettuun nuottivihkoon. Kuten levyn tuottanut Helsingin kaupunginmuseon tutkija Jere Jäppinen levyn liitteenä olevan vihon tekstissä toteaa, meillä ei ole tarkkaa tietoa siitä, mitä Degerön kartanossa tapahtui tuona nimenomaisena joulukuun päivänä. Voimme vain olettaa, että ajan tyyliin sopivasti joulua on vietetty asiankuuluvalla hartaudella, kuten Turun vanhalla suurtorilla vuosittain julistettavan joulurauhan teksti kansliapäällikön lukemana meitä edelleen kehottaa tekemään. 1760-luvulla kalenteriin oli merkitty vielä neljä joulupäivää. Kartanoiden väellä oli tapana kokoontua joulunviettoon suurella sukulaisten ja ystävien joukoilla pitkienkin matkojen takaa. Aateliston joulunviettoon kuuluivat musiikki ja tanssi. Säilyneen kirjeenvaihdon perusteella saamme tietää, kuinka Ulrica Tauben serkut soittivat viulua ja traversohuilua.
Suurin
osa Ulrica Taubelle omistetun nuottivihon materiaalista on ajalle tyypillistä
harrastajaklaveristien ohjelmistoa. Helpoille, viihdyttäville ja tanssittaville
kappaleille oli kysyntää ja soitonopettajat sävelsivät sellaisia oppilaidensa
soitettaviksi. Jere Jäppisen levyn liitteeksi laatiman tekstin mukaan
nuottivihossa olevat pikkukappaleet ovat enimmäkseen aika kehnoja ja niiden
säveltäjien nimet vaikeita selvittää, mutta joukkoon on päätynyt myös
laadukkaita teoksia. Tämän päivän musiikin kuluttajalle, soittajalle ja
kuuntelijalle nuottivihon tuttuja säveltäjänimiä ovat mestarillisia
cembalosonaatteja säveltänyt Domenico Scarlatti, erityisesti oopperasäveltäjänä
kunnostautunut Johann Adolf Hasse sekä Preussin kuningas Fredrik II Suuri
(vanha kunnon der Alte Fritz), joka oli nykytutkimuksen mukaan aikaisempaa
mainettaan parempi huilisti ja säveltäjä. Meidän on hyvä muistaa, että Fredik
oli oman kuningattaremme Lovisa Ulrikan veli ja siten siis kuningas Kustaa
III:n eno. Muita nuottivihossa esiintyviä säveltäjänimiä ovat Ruotsin musiikin
isäksi kutsuttu Johan Helmich Roman teoksellaan ”Mitt hierta rörs af fröjd”,
joka on KJakob Fresen runoon sävelletty laulu. Toinen vihossa esiintyvä
vanhemman polven ruotsalainen säveltäjä on Johan Agrell.
Neiti
Ulrica Elisabet Taube, jolle nuottivihko oli omistettu, oli Uudenmaan
jalkaväkirykmentissä uransa luoneen majuri Otto Ludvig Tauben ja vapaaherratar
Sofia Elisabet Mellinin tytär. Degrön kartanon vapaaherratar oli saanut
perinnöksi äidiltään. Perheeseen kuuluivat myös vapaaherrattaren edellisessä
avioliitossa saamat lapset, tuolloin jo aikuiset Lovisa Christina ja Carl Adam
Armfelt. Ulrican neljästä sisaresta vain pikkusisko Sofia Gustava ehti
aikuisikään. Tämän päivän näkökulmasta meidän on ehkä vaikeata käsittää, kuinka
yleistä lapsikuolleisuus tuohon aikaan oli.
Nuottivihon
tarkoitus on kirjattu kaunopuheiseen omistusrunoon, jossa toivotaan soitto- ja
lauluharjoitusten kaltaisten jalojen huvitusten kasvattavan nuoresta Ulricasta
(hän oli tuolloin kaksitoistavuotias) vanhempiensa ilon ja sukupuolensa kaunistuksen.
Musiikki- ja tanssiopinnot olivat tärkeä osa aatelisten, etenkin tyttöjen,
kasvatusta. Opintojen katsottiin kehittävän suloutta sekä naisille sopivaa
vaatimatonta ja kurinalaista esiintymistä. Musiikilla oli siis keskeinen osa
säätyläisten seurustelutavoissa. Vieraita viihdytettiin laululla ja soitolla.
Samalla voitiin myös esitellä omia taitoja.
Ulrica
Taubelle omistettu nuottivihko on kiinnostava historiallisena lähteenä. Nuottivihon
kappaleet ovat käsin kopioituja. Degerön kartanossa vierailleet ihmiset ovat
jäljentäneet omista, mukanaan tuomista nuoteista niitä teoksia, joita he ovat
halunneet tarjota nuorelle Ulricalle soitettavaksi. Jäppisen mukaan monet
vihossa olevista kappaleista ovat olleet suosittuja 1760-luvulla. Painetut
nuotit olivat tuohon aikaan harvinaisia ja kalliita. Siksi oli tavallista
jäljentää nuotit käsin. Paperin ja vaivan säästämiseksi musiikki kirjoitettiin
kopioihin hyvin pelkistetyssä muodossa. Tauben nuottivihossa lähes kaikki
kappaleet ovat kaksiäänisiä. Esimerkiksi lauluiin on merkitty melodia ja
bassolinja. Kenraalibassonumeroita on merkitty vain yhteen teokseen. Tuohon
aikaan muusikon perustaitoihin kuului osata täydentää nuottikuvan aukot
improvisoimalla sointuja ja koristeita. Tämä on hyvä muistaa, kun kuuntelemme
joko konsertissa tai äänitteeltä 1700-luvun musiikkia. Kuulemaamme vaikuttavat
usein äänilevyteollisuuden luomat rajat, miltä teoksen tulee kuulostaa.
Jokainen voi pohtia mielessään, kuinka paljon esittäjä uskaltaa standardisoitua
teosta muunnella, kun olemme huomaamattamme luoneet mielikuvan siitä, miltä
jonkin teoksen tulee kuulostaa. Nuotteihin kirjoitettua musiikkia voidaan
ajatella myös sopimuksina. Säveltäjällä ja esittäjällä on todennäköisesti
suhteellisen yhtenevä käsitys siitä, miltä teoksen tulisi kuulostaa. Nuottien
aika-arvot ja esitysmerkinnät ohjaavat sitä, milloin tulee paisutusta tai
vaimennusta, taukoja ja mölinää. Harmikseni en nyt muista kirjaa, jonka kerran
luin. Siinä käsiteltiin musiikin esitystapoja koskevia muutoksia viimeisten
neljän sadan vuoden aikana. Piste nuotin yhteydessä saattoi tarkoittaa
1700-luvulla jotain aivan muuta kuin mitä se tarkoittaa tänä päivänä, eli esimerkiksi
neljäsosanuotin kohdalla sointiajan pitenemistä puolella. Jos molemmista
lukijoistani edes toinen muistaa ja tunnistaa tämän kadoksissa olevan kirjan
nimen, niin vinkkiä minulle. Kiitos.
Lähde:
Ulrica. Kartanomusiikkia 1700-luvun Helsingistä. Levy on tehty Helsingin
kaupunginmuseon ja Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Julkaisuvuosi
2009.
Kommentit
Lähetä kommentti